Wie ben ik?

Deze vraag heb je waarschijnlijk wel eens aan jezelf gesteld. Wanneer je zegt: ik ben 'ik,' trek je in feite een denkbeeldige grens tussen wat je bent en wat je niet bent. Alles wat binnen die grens ligt noem je 'ík' en alles wat aan de andere kant van de grens ligt 'niet ik'. Het moge duidelijk zijn dat iedere grens die je trekt zijn beperkingen kent. Kenmerkend van grenzen is echter ook dat zij verlegd en opgeheven kunnen worden. 'Wie ben ik'? betekent dus eigenlijk, 'waar trek je de grens'? Je ik-identiteit hangt dus helemaal af waar jezelf de grens trekt. Steeds als je je grens verlegt blijken er meerdere niveaus van identiteit tot je beschikking te staan. Dit is geen theoretische uitspraak, ze bestaan echt , je kunt ze zelf op echtheid toetsen. De opgaande lijn van de verschillende niveaus kunnen worden omschreven als het herenigen van tegenstellingen, tot het uitbreiden van het bewustzijn of het opheffen van grenzen. Overigens blijven alle niveaus gewoon toegankelijk, alleen de grenzen er tussen verdwijnen. We moeten ze stuk voor stuk ervaren en binnen het veld van bewustzijn brengen, alvorens ze kunnen worden losgelaten en overstegen.

Inleiding

Iedereen zoekt bewust of onbewust naar mogelijkheden om vrijheid te ervaren en zo min mogelijk beperkingen of te wel grenzen. Want de mees...