Adem & Verbondenheid

We hebben allen één ding gemeen, we delen dezelfde lucht met elkaar. Of we nu in de trein zitten, op kantoor of thuis op de bank, altijd ademen we met elkaar dezelfde lucht in. Vaak zeggen we : 'ik haal adem'. Maar er is wel een 'ik' die ademhaalt? Wat mij betreft is ademhalen gewoon iets wat vanzelf gebeurt. Alles wat leeft wórdt geademd. De adem is niet in ons, maar wij zijn in een Grote Ademhaling. Via deze ademhaling zijn we voortdurend verbonden met alles en iedereen. Ademen heeft dus iets met 'contact ' en met 'relatie' te maken. Velen onder ons trachten op zichzelf te bestaan. Maar wie op zichzelf wil bestaan, separeert zich van de Grote Ademhaling en leidt een afgescheiden bestaan. Ademen zorgt er dus voor dat we ons niet helemaal afscheiden. Zodat we niet geheel ontoegankelijk worden en verstrikt raken in ons ' ik '. Want hoe graag we ons telkens weer met een 'ik' vereenzelvigen, de adem dwingt ons de verbinding met het 'grotere geheel' in stand te houden.

Inleiding

Iedereen zoekt bewust of onbewust naar mogelijkheden om vrijheid te ervaren en zo min mogelijk beperkingen of te wel grenzen. Want de mees...